Friday, October 13, 2006

kuba

vcera som bol na prezentacii. o kube.
na tejto, o tomto .

pocity? zmiesane. som presvedceny, ze som to cele nejak nepochopil...

vzdy som tuzil ist na kubu. neist do nejakeho ucesaneho letoviska, ale vidiet skutocny zivot. taky ten sice chudobny, ale farebny... vsetci, co to tam doteraz boli, boli nadseni, takze vravim- chyba bude asi vo mne... a co sa mi nepacilo?

zoberte si najznecistenejsie a najschatralejsie mesto na slovensku, so zanedbanym historickym jadrom, do toho par “komancskych” budov, tiez zchatralych a mate to... ked vas niekto vysadi v banskej stiavnici v casti, kde nie su opravene historicke budovy a povie vam, ze ste na kube, tak mu to zozeriete. je to samozrejme nadsadene, ale...

alebo si zoberte “mensinovu” stvrt uprostred hociktoreho slovenskeho mesta, take tie 100 rocne domy v centre, 3 poschodia, nadvorie, vo dvore spina, natahane snury na pradlo, vsade rozobrate kociky a bicykle, opadana omietka, smeti, spinave deti a sem tam obyvatelia, co po sebe vyblakuju... take tie casti mesta, ktore doma radsej obchadzate. skocili ste tam niekedy a skusali ste sa zoznamit s obyvatelmi? vypit si s nimi, zatancovat na dvore?

alebo vidiek. chlapik so sklenym pohladom, spinavou koselou v roztrhanych slapkach klcuje cukrovu trstinu, su tam dvaja traja a nakladaju ju na vozik. ze strasna atrakcia... jedine ak ta trstina. skocte do nejakej odlahlejsej dediny na slovensku, alebo niekde na lazy a cheknite, ako sa na jesen klcuje zosusena kukurica. obraz ten isty, len na tej kube su trosku tmavsi ludia...

skusili ste skocit niekedy do ciganskej osady niekde na vychode? tiez sa tam cely den lenosi, popija, a hra hudba... (zase len moja predstava) a nejak sa netvarime, ze ako je to fajn, ze ako sa oni vedia super zabavit... a to by ste ani nemuseli ist na druhy koniec sveta...

ja viem, ze tam (na kube) su ludia chudobni, to je jasne. ale mi to pripada, ze sa tam do tych miest ti ludia nehodia, neviem si pomoct. kubanca som si predstavoval, ze sedi v clne a vyraza lovit ryby. alebo hrdlaci na plantazi s trstinou, tabakom, alebo podobne, ale vyzera tak “zdravo, upravene a veselo”. a nelezi opity na schodoch bytoveho domu. pred chatrcou moze, na takej sieti natiahnutej medzi dva stromy. to sedi, tak som si to predstavoval. tam moze pit a lenosit kolko chce. ale na spinavom dvore?.... no proste ziadna romantika, len tvrda realita...

mozno to bolo len tou prezentaciou, mozno chcela poukazat presne na toto, neviem. cakal som ukazky prirodnych scenerii, bolo ich malo...

jednoducho povedane- zmiesane pocity. asi som si nieco vysnival a to nebolo dobre. alebo som to ponal prilis plytko a nedokazal som ocenit romantiku tych zaberov. ja neviem...
beriem vinu na seba- nedokazal som z tych slidov tu atmosferu nasat... samozrejme budem snivat dalej a raz sa na kubu urcite pozriem. lebo co nezazijete, tazko sa hodnoti....

a keby nieco, toto nie je kritika, len vyjadrenie momentalnych pocitov...

... ked som vyliezol do nocneho mesta z charliesu... hm, ako to napisat... skusim takto... (mozte sa tam niekedy postavit a vytvorit si vlastny nazor) uvidel som oproti kostol, vedla neho starsia budova, rozbita cesta a chodniky, nalavo stary hotel kyjev, pred vami dvaja bezdomovci, po ceste pali stary “zigulak”... vravim si, presne ako v havane :)

tak som skocil aspon na mojito (no, bolo ich niekolko) a rozmyslal nad tymto vsetkym. na take slovenske, original kubanske je vraj ovela lepsie... ale kym nezazijete na vlastnej kozi neviete.

este nieco ma napadlo. preco je nieco hodne obdivu len preto, ze je to na druhej strane planety? skusili ste niekedy prezit par dni niekde v pohranicnej obci na slovensku, kde nemaju ani potraviny (myslim obchod)? pozreli ste si, ako tam ludia ziju, ake maju zvyky, skocili do staruckej osuchanej krcmy, alebo ochutnali domacu palenku?

preco nie? je to moc blizko?

7 comments:

Anonymous said...

treba tam ist, fotky ti nikdy neponuknu tie pocity

Pecosita said...

podla mna by bolo treba ist uplne vsade a zazit uplne vsetko...bohuzial sa to neda.
a co sa tyka toho, preco ma nieco caro, kvoli tomu, ze je to na druhej strane sveta napriek tomu, ze nieco mozno podobne mame blizko? no preto. lebo tak clovek funguje. vziadlene, nedostupne, menej zname nas laka...a to, co mame pod nosom, mozno rovnako zaujimave si nevsimame...ale to je uz asi o inom ;)

Reed said...

toto sa mi ľúbilo very much. akurat tu jedna lieta nad mojim obedom a to nejsom ani en havana :)

astroboy said...

dobry clanok, fakt dobry.
podla mna vsak existuju dva dovody preco je to tak: teplo a more. tam lenosit je normalne :)

sas said...

Vsetko zavisi od uhla pohladu a od toho, kto sa pozera. Niekto zacestuje na Kubu a prelehni svoje dni na plazi alebo pri bazene v hoteli s in inclusive, necha sa odviezt na krasne miesta pre potapanie, pozrie si par peknych miest v havane a smitec. Ma zazitky ake ma a na "svoju kubu" rad pospomina.
Dobrodruznejsie a aktivnejsie povahy omrknu aj iny teren ako letovisko a pohlad uz nie je taky pekny farebny... Proste kazda minca ma dve strany.

Aurelia Bloom said...

vzdy som chcela ist na kubu do la habany, mam vsak taku tu skreslenu predstavu, skor all inclusive.. a dajaky bar.. mojito.. 'sexy' kubanci.. mno a hlavne tanec telo na telo - ved viete co myslim :)

a tie dediny, co su na slovensku, ta chudoba, to je fakt, je to trochu nanesene, ked to clovek porovnava tak, ako swar vo svojom clanku, ale je to pravda.. a ja rada slovenske dediny.. hoci aj pri kopani krumplii :))) a k pitiu domacej palenky sa nepriznavam .)

Anonymous said...

objavila som ta len teraz a klobuk dolu! si dobry :-)